vrijdag 18 september 2015

Pride Photo Award 2015

De Italiaanse fotograaf Marika Puicher is de winnaar van de Pride Photo Award 2015 met een foto van haar serie ‘Ella (she)’.


De winnares Marika Puicher poseert voor haar winnende foto 'Ella'.



De foto toont een vrolijk 11-jarig transgender meisje dat buiten speelt met haar broertje. De jury koos dit beeld uit meer dan 3.600 inzendingen van 396 fotografen met 60 verschillende nationaliteiten.



Toen ik deze foto voor het eerst zag, kreeg ik tranen van ontroering in mijn ogen. Deze foto geeft voor mij (ik bleek niet de enige te zijn, ook tijdens het lezen van het juryrapport en ik hoorde het ook van andere bezoekers) precies weer wat het betekent als het geslacht bij de geboorte niet overeenkomt met wie je eigenlijk bent en hoe je als transgender voelt (genderdysforie).
Je ziet een prachtig stralend meisje en achter haar half verscholen een jongen. De jongen symboliseert het oorspronkelijke geslacht van het meisje. Maar je kunt het ook nog van een andere kant bekijken. Je ziet een van oorsprong geboren verlegen meisje die 'de jongen' in haar nog verstopt. Het liefst zou 'ze' een jongen willen zijn.

De fotoserie is in de omgeving van Madrid gemaakt door Marika Puicher die per toeval met deze familie in contact kwam omdat ze eigenlijk met een andere project bezig was.

---

De expositie is open voor bezoekers van zaterdag 12 september tot en met zondag 25 oktober 2015.
Openingstijden: maandag t/m zaterdag van 10.00 – 17.30 uur, zo 13.00 - 17.00 uur.
Locatie: Oude Kerk, Oudekerksplein 23, Amsterdam

Lees meer over de Pride Photo Award

---
pmc © 18 september 2015