donderdag 30 juli 2020

Terugreis (1)



Vanwege wettelijke verplichtingen en medische zaken vertrek ik vandaag met veel tegenzin weer terug naar Nederland. Na een verblijf van 9 maanden zal het zo meteen wel weer wennen zijn om terug te zijn in Nederland. Er is veel gebeurd (in wereld) in de tussenliggende tijd. Ik heb met een schuin oog het nieuws in Nederland een beetje gevolgd, ik moet zeggen dat ik regelmatig geschrokken ben over allerlei beladen onderwerpen waar wekenlang veel over is gediscussieerd en gedemonstreerd. Wat mag ik nog wel en niet zeggen? Welke woorden, uitdrukkingen en grappen mag ik niet meer gebruiken?
En natuurlijk niet te vergeten: 'Covid19'. Wel of geen mondkapjes, wel of geen anderhalve meter afstand houden en zo kunnen we nog even doorgaan, het eeuwige polderen over de juiste maatregelen in een land waar een groot gedeelte schijt heeft aan de opgelegde regels. Het is allemaal maar onzin, het is een griepje word er geroepen. Dan heb ik het nog niet over de complottheorie-denkers. Zucht, ik word er zo moe van.

Ik zal Thailand enorm missen, het ontspannen leven, de aangename temperatuur, het eten en zo zijn er nog een tal van dingen die in Nederland niet mogelijk zijn.
Ik zal ook weer moeten wennen aan de mensen die in Nederlander wonen, aan de korte lontjes, aan de arrogantie en betweterigheid, aan diverse vormen van discriminatie en aan homohaat en geweld. Dit zijn allemaal dingen die in Thailand heel anders zijn of ze gaan er anders mee om. Hier in Thailand is er meer respect en je wordt in je waarde gelaten. Je bent gast van het land, en je respecteer de regels en pas je aan, heel erg gemakkelijk en dat word door de Thai gewaardeerd. Ik ben me ook van bewust dat Thailand zal veranderen zolang er wereldwijd het coronavirus actief blijft. Nog meer mensen zullen werkloos worden, geen geld hebben voor eten en de huur van hun onderkomen. Ik zal het allemaal op een afstand moeten volgen, hopelijk komen er snel betere tijden voor iedereen. Uithuilen en weer opnieuw beginnen met de wetenschap dat het anders moet.
Thailand, ik hoop je snel weer te zien en te genieten van al dat moois wat het land te bieden heeft.

ps. ik zal binnenkort een update geven van mijn terugreis en aankomst in Nederland.


---
pmc © 30 juli 2020

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie.