zaterdag 16 januari 2016

Isa Genzken: Mach Dich hübsch!



Vandaag toch maar even een kijkje genomen bij de grote overzichtstentoonstelling van de Duitse kunstenares Isa Genzken. Ze schijnt een van de invloedrijkste kunstenaars van de afgelopen veertig jaar te zijn.
Isa Genzken: Mach Dich hübsch! in het Stedelijk Museum is het eerste grote retrospectief van Isa Genzken ooit in Nederland.

Ik herken de stijl van haar creaties heel goed. Het doet me denken aan de periode, eind zeventiger begin tachtiger jaren, toen ik bezig was met mijn eigen creatieve ontwikkeling. Om mij heen zag ik toen veel voorbeelden die nu hier te zien zijn. Zelf ben ik destijds verder gegaan met voornamelijk schilderen.















Isa Genzken studeerde kunstgeschiedenis en beeldende kunst in Hamburg, Keulen en Berlijn, om vervolgens haar studie af te ronden aan de Kunstacademie in Düsseldorf. Genzkens werk was onder meer te zien op Documenta in Kassel (2002) en de Biënnale van Venetië (Duits Paviljoen, 2007). In Nederland had ze eerder een solotentoonstelling in Museum Boijmans van Beuningen in 1989. Haar eerste Duitse retrospectief was in 2009 te zien in Museum Ludwig in Keulen, dat vervolgens doorreisde naar Whitechapel Art Gallery in Londen. In 2013 tourde haar eerste en grootste overzichtstentoonstelling door Amerika: langs het MoMA, New York, het Museum of Contemporary Art, Chicago en het Dallas Museum of Art. De kunstenaar woont en werkt in Berlijn.

Isa Genzken (1948) geldt als een kunstenaar die bereid is steeds weer alles op het spel te zetten om tot volstrekt nieuw werk te komen. Haar oeuvre vindt zijn basis in de beeldhouwkunst en kenmerkt zich door voortdurende artistieke vernieuwing en het vrije gebruik van media. Genzkens werk bestaat uit sculpturen, installaties, films, video's, schilderijen, werk op papier, collages en foto's.

Genzken heeft een speciale band met Amsterdam. Zij bezocht het Stedelijk Museum veelvuldig in haar jeugdjaren en had een van haar eerste tentoonstellingen in een Amsterdamse galerie. Het museum verzamelt haar werk sinds 1985 en bezit enkele sleutelwerken uit haar oeuvre.

Stedelijk Museum

---
pmc © 16 januari 2016