woensdag 20 januari 2016

Mijn eerste vaccinatie na de stamceltransplantatie

Vandaag 20 januari 2016 heb ik dan eindelijk de lang verwachte afspraak op de dagbehandeling van de polikliniek van het VUmc voor mijn eerste vaccinatie uit een reeks van vier van het vaccinatie-programma. Deze mag pas worden opgestart één jaar na de stamceltransplantatie (24 december 2014).
Vandaag: Prevenar 13, Infanrix-Hexa en Neisvac. Op 19 februari en 21 maart (Prevenar 13, Infanrix-Hexa). De laatste prik op 20 juli is Pneumo 23, dan ben ik weer volledig beschermt en helemaal klaar.

De prikken (beide bovenarmen en een in mijn bovenbeen) vielen gelukkig mee. Ik heb de eerste reeks vaccinaties meteen laten registreren in het bekende 'gele boekje' (Internationaal Bewijs van inenting of Profylaxe), altijd handig als ik binnenkort voor 3 maanden naar Zuidoost Azië ga. Voor die reis en verblijf hoef ik alleen nog ingeënt te worden met het Hepatitis A vaccin, daarvoor kan ik terecht bij de GGD reisvaccinaties.

Ik ben benieuwd of ik nog wat merk van de bijwerkingen van deze vaccins. Deze ontstaan vooral doordat het afweersysteem denkt dat er sprake is van een echte infectie. De bijwerkingen zijn dus een signaal dat het vaccin aanslaat. Vaak voel je dan een beetje rillerig en koortsig.



---
pmc © 20 januari 2016