zaterdag 10 oktober 2015

Experiment



Vandaag een experiment gedaan met het reizen van een OV-chipkaart. De bedoeling was om op en neer te reizen van station Amsterdam Lelylaan naar station Amsterdam Centraal zonder dat er geld van je tegoed word afgeschreven.

Bij Amsterdam Lelylaan zijn er gesloten toegangpoortjes, je bent dus wel verplicht om in te checken met de OV-chipkaart anders kom je niet op het perron. Erover heen springen gaat niet, de poortjes zijn te hoog.
Het was erg druk in de trein en het duurde ook even voordat iedereen de trein en het perron op Amsterdam Centraal had verlaten. Via perron 14a ging ik weer terug naar Amsterdam Lelylaan.
Om bij Amsterdam Lelylaan weer door de poortjes het station te kunnen verlaten, ben je weer verplicht om uit te checken. Ik was dus erg benieuwd wat ik te zien zou krijgen na ongeveer uur reizen (met wachten en overstappen) bij het uitchecken met de OV-chipkaart. Bij het uitchecken kreeg ik de volgende melding te zien op het schermpje: 'Inchecken geannuleerd'. Waarschijnlijk denkt het systeem dat ik iemand ben gaan ophalen of gaan uitzwaaien, maar aangezien dat er precies 60 minuten tussen het in- en uitchecken zat, toon ik aan dat dit niet klopt. Bij thuiskomst voor de zekerheid via mijn account de reishistorie gecontroleerd, deze gaf keurig aan waar en hoe laat ik ben in- en uitgecheckt en dat er geen tegoed van mijn saldo is afgeschreven.

In principe kun je een rondje Nederland reizen voor € 10,00 (instaptarief). Op stations zonder poortjes kun je even de desbetreffende stad in lopen. Dit lijkt me leuk om eens uit te proberen, rondje Nederland: Amsterdam CS - Breda, Breda - Arnhem, Arnhem - Groningen, Groningen - Amsterdam CS, ruim 7 uur reizen met wachten en overstappen.








---
pmc © 10 oktober 2015